Organizarea spaţiului mondial (ţări în dezvoltare, ţări dezvoltate, alte categorii de ţări). Raportul Nord – Sud   Leave a comment

A. Organizarea spaţiului mondial (ţări în dezvoltare, ţări dezvoltate, alte categorii de ţări)

Organizarea spaţiului mondial pe categorii de ţări dezvoltate sau în curs de dezvoltare are conotaţii sociale,  economice şi demografice.

Gradul de dezvoltare al unei ţări se cuantifică cu ajutorul unor indicatori statistici (de natură economică, socială şi demografică), precum: produsul intern brut pe cap de locuitor (fig. 1), (PIB/loc.), speranţa de viaţă la naştere (fig. 2) gradul de alfabetizare (fig.3) etc.

Fig. 1: Produsul Intern Brut per capita – 2011 (sursa: http://en.wikipedia.org)

Fig. 2: Speranţa de viaţă la naştere – 2011 (Sursa: CIA World Factbook)

Fig. 3: Gradul de alfabetizare

Însumarea acestora duce la conturarea unui alt indicator: Indicele de Dezvoltare Umană (fig.4), care are valori de la zero (ţară slab dezvoltată) la unu (ţară dezvoltată) şi care redă mult mai fidel nivelul de dezvoltare al unei ţări.

Fig. 4: Indicele de Dezvoltare Umană (sursa: http://en.wikipedia.org Human Development Report)

Din analiza acestor hărţi se pot extrage concluzii pertinente în legătură cu nivelul de dezvoltare al statelor lumii. Redau, în tabelul de mai jos, câteva caracteristici.

Categorii de ţări după gradul de dezvoltare şi caracteristicile lor:

 

 

Ţări dezvoltate

 

Ţări în curs de dezvoltare

Alte categorii de ţări

Ţări subdezvoltate

Ţări nou industrializate

Caracteristici – PIB/loc. mare;

-nivel de trai ridicat;

– puternic industrializate, dar în care predomină sectorul terţiar;

– valoarea IDU foarte mare (apropiată de 1);

– rata alfabetizării apropiată de 100%.

-standard de viaţă scăzut;

-slab industrializate;

-valoarea IDU  medie-scăzută;

 

– standarde de viaţă foarte scăzute;

– IDU apropiat de zero;

– predomină sectorul agricol;

– instabilitate socială;

– grad ridicat de analfabetism;

– PIB/loc. foarte scăzut (sub 1000$);

– reprezintă o „mixtură” între ţările dezvoltate şi ţările în curs de dezvoltare;

– PIB/loc., relativ mare;

– creştere economică rapidă;

 

Exemple de ţări S.U.A.,Norvegia, Australia,Luxemburg, Irlanda, Elveţia, U.K., Germania,  Canada, Franţa etc. (ţările din America de Nord, Europa Occidentală, Australia, Noua Zeelandă). România,Ucraina, Rusia, Bulgaria, Argentia, Cuba etc. 33 de ţări din Africa(Angola, Benin,Senegal, Zambia,Uganda etc.) Brazilia,China, Mexic, India, Africa de Sud, Filipine, Malaysia.


 B.Raportul Nord – Sud

Se referă la un nou concept geografic, care, teoretic, delimitează ţările bogate de cele sărace.

Fig. 5: Repartiţia ţărilor: Nord – Sud (sursa:http://www.geography-revision.co.uk)

Precizări terminologice

Nord = termen asociat cu ţările dezvoltate (bogate); exemple: America de Nord (fără Mexic), Japonia, Tigrii Est Asiatici, Israel, Australia şi Noua Zeelandă.

Sud = face referire la ţările în curs de dezvoltare (sau la ţările subdezvoltate – sărace); exemple: America Latină, Africa, Asia (fără ţările care aparţin Nordului) şi Oceania.

Cine a propus?

Această divizare a fost propusă de Willy Brandt în 1980, care a trasat o linie de separaţie, (care
îi poartă numele), între cele două zone. Aceasta nu este rectilinie, ci prezintă o serie de sinuozităţi, corespunzătoare graniţelor dintre ţările dezvoltate şi subdezvoltate.

Scopul

Prin cunoaşterea decalajelor economice dintre ţările dezvoltate (aparţinând Nordului) şi cele în curs de dezvoltare (aparţinând Sudului) se pot lua măsurile necesare de sprijinire a acestora din urmă.

Raport: în prezent, unei ţării din Nordul dezvoltat îi corespund cinci ţări din Sud.

Bibliografie:

  1.  Mândruţ O.,  2008, Geografie – Manual pentru clasa a XI – a, Editura Corint, Bucureşti.
  2.  Neguţ, S., et all, 2009, Geografie – Manual pentru clasa a XI – a, Editura Humanitas Educational, Bucureşti.
  3. http://www.geography-revision.co.uk
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index
  5. http://hdrstats.undp.org/en/indicators/default.html
  6. http://cyberschoolbus.un.org/infonation3/glossary.html
  7. http://www.s-cool.co.uk/gcse/geography/development/revise-it/the-brandt-report

Posted Mai 16, 2012 by andreeazg in 11 zi/ 12 SAM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: